Tekenen

Teken ideeën via Pinterest:

Een hele pagina vol met leuke teken ideen voor de midden en bovenbouw.

Er zijn tekeningen die passen bij de volgende specifieke thema's:

  • Australië
  • 3D
  • Wiskundig gezichtsbedrog
  • Lichaamsdelen
  • Dieren
  • Tekst 

 

Tekenen met meerwaarde:

 

De lemniscaat:

De leerlingen plakken het blad in liggende positie op de tafel.

Ze kiezen allemaal een wasco kleur die bij ze past. Daarmee tekenen ze een staande lemniscaat. ze herhalen de beweging continu, zonder de wasco van het papier te halen. Na een poosje laat de leerkracht de leerlingen van kleur wisselen. Ze herhalen de beweging over dezelfde lemniscaat. Herhaal dit verschillende keren.

Vervolgens maken de leerlingen een liggende lemniscaat door de staande lemniscaat heen. Het hele proces wordt herhaald.

 

De theorie zegt: wanneer de onderkant van de staande lemniscaat groter is dan de bovenkant, staat het kind met beide voeten stevig in de aarde. Het kind heeft een rationele persoonlijkheid. Hij houdt ervan een situatie praktisch aan te pakken. Hij is vooral een doener.  Is de bovenkant groter, dan is het kind een denker en een dromer. De fantasie en het creatief leervermogen is goed ontwikkeld.

 

 

 

Het persoonlijkheidsdier:

De leerlingen krijgen de mogelijkheid om van te voren te kiezen voor het dier dat het beste bij ze past. De leerlingen kiezen tussen drie dieren:

  • De olifant: recht door zee, praktisch, niet altijd even tactvol, een sterke aanwezigheid, zelfverzekerd, evenwichtig, leider
  • De bij: snel, slim, gehaaid, onrustig, enthousiast, actief, spontaan, niet altijd even betrouwbaar, creatief
  • De vlinder: gracieus, vriendelijk, rustig, wel overwegend, onzeker/verlegen, sociaal,
Als de leerlingen gekozen hebben plakken ze een groot vel (liefst verfpapier) verticaal op hun tafel. Ze kiezen een lichte kleur wasco en gaan daarmee lijnen trekken over het vel. De leerlingen mogen hun wasco niet van het papier halen, zo ontstaat er één lange lijn. Als het hele papier vol is herhalen ze dat met een andere kleur. Vervolgens zegt de leerkracht dat de leerlingen het dier, waarvan zij vinden dat het het beste bij hun past, in hun hoofd te nemen. Met de lijnen die al op papier staan, maken de leerlingen een figuur, wat hen doet denken aan hun eigen dier. Ook dit figuur wordt vele malen herhaald met verschillende kleuren wasco zonder de wasco van het papier af te halen.